11. juni, opdateret den 15. juni 2025.
Jamgon Kongtrul Rinpotje hos Dhagpo Möhra i Tyskland

8. til og med 10. august 2025
Jamgon Rinpotje vil give en indvielse til – og forklare – Karma Pakshi Guruyoga. Karma Pakshi var den anden Karmapa, som levede i 12 hundrede tallet, hvor han blandt andre var Lama for Kublai Khan. På en måde var han den første Karmapa i og med, at han var den første som blev kendt med den titel. Da han var blevet genkendt som en inkarnation (Tulku) af Dysum Khyenpa, blev Karmapa titlen tillagt også hans forrige liv – som altså den første, skønt Dysum Khyenpa aldrig var blevet kaldt for Karmapa. Karmapa betyder ganske enkelt 'manden fra Karma', som er et kloster i Kham, som hedder Karma Gompa; også kendt som Karma Gøn. Pakshi betyder en estimeret lærer på mongolsk, så navnet var altså 'den højtagtede lærer fra Karma Kloster'. Karma Pakshi var ikke kun den første Tulku i Karmapa arvefølge linjen; han var den første Tulku overhovedet i verdenshistorien.
Man havde naturligvis også set genfødsler af berømtheder før i Indien, som var blevet genkendt af andre mestre eller som selv kunne huske tidligere liv. Det særlige ved Karmapa'erne og lignende Tulku'er er, at de opbyggede institutioner, kaldet lhabrang, omkring Tulku'en, som jo ikke sådan gik hen og døde; i stedet var disse institutioner så straks klar til at tage sig af Tulku'ens genfødsel, når den var fastslået. Det var aldrig set før i buddhismens historie.
Det var dog ikke Karma Pakshi, som lavede den første lhabrang; det blev først sat i system af den 3. Karmapa Rang-djung Dordje (se billedet). En af Rangdjung Dor-dje's elever var den allerførste Shamarpa, som således blev den anden Tulku arve-følge linje i Tibet. Herefter opstod de mange andre arvefølgelinjer i alle de tibetanske traditioner, så der i vore dage er omkring 5000 Tulku linjer. Disse Tulku arvefølge linjer giver arbejde og legitimitet til de ligeledes 5000 lhabrang'er, hvilket er med til at mistænkeliggøre hele Tulku systemets ægthed. Det er bare alt for nemt at udnævne en 'bekvemmeligheds' Tulku, når man ikke kan finde den ægte genfødsel – eller hvis der er politiske eller andre korrupte grunde til at udnævne en bestemt kandidat, som ikke er den ægte inkarnation men besidder andre fordele for institutionen.
Den slags politisk manipulation af godtroende mennesker kunne muligvis forsvares i Middelalderens giftige politiske miljø med kejsere, konger og prinser, som uden nogen moral kunne finde på at slå folk ihjel uden lovlig grund eller uden videre at overtage folks ejendom, rettigheder og rigdom ved simpelt røveri eller som krigsbytte. For at bevare klostrene og styrke dem, kunne det jo gavne at udnævne en mogolsk prins og lignende, alt efter hvordan de politiske vinde måtte blæse.
Det er en helt anden historie i dag med et videns baseret samfund, demokrati og offentligt tjek på – og indsigt i – magtens institutioner. Her halter Tulku traditionen frygteligt bagefter. Det er bestemt ikke et spørgsmål om tro og tillid. Det er et spørgsmål om åbenhed og gennemsigtighed i de buddhistiske institutioner, som må anses for et rimeligt krav i vore dage; i hvert fald her i Europa. Kun ganske få af Tulku traditionerne kan anses for ægte.
Dette gør sig efter min informerede mening gældende for i hvert fald den 17. Karmapa Thaye Dordje, Shamarpa og Jamgon Kongtrul Rinpotje. Der er dog mange mo-derne mennesker, som ikke føler sig overbevist om dette. Det er faktisk ret almin-deligt, at folk tager Buddha-dharma til sig, men lægger af-stand til ideen om ægte Tulku'er. Det er bestemt en særdeles gyldig holdning at ind-tage under de givne omstændigheder. (Billedet viser Dysum Khyenpa.) De fleste tibetanere i Asien er jo nærmest reaktionære i deres gammeldags holdning til Tulku systemet. Der kan for nogle være problemer omkring Tantra forpligtelser (læs om denne problematik på dette link: samaya – forbindelse). Men for langt de fleste er sådanne problemer illusoriske, i og med at de slet ikke dyrker Tantra eller har modtaget egentlig 'sind-til-sind' transmission (darshan).
Derfor bør du nok være lidt varsom med, hvem du laver Guruyoga på; eller måske rettere hvorfor du burde lave Guruyoga i det hele taget. Er du ikke deltager i de dybere aspekter af Mahamudra og Dzogtjen, laver du slet ikke Tantra praksis, og har du ikke tillid til Tulku ideerne – så er Guruyoga slet ikke noget for dig. Du kan for eksempel i stedet lave Mahamudra efter Sutra systemet; her er Guru'en i Guruyoga'en Buddha Sakyamuni, den historiske Buddha. Buddha fungerer her som symbol for din egen Buddhanatur. (Det gør Lama'en i Tantra Guruyoga faktisk også, men på en lidt kompliceret måde, så der er tale om en slags både-og.)
Det er dog ikke særlig vigtigt, om din Lama er en Tulku eller ej; om Lama'en er en ægte Tulku eller en politisk udnæv-nelse. Det afgø-rende er, om din Lama har fået indsigt og virke-liggjort den erfa-ring i sit eget liv. Har Lama'en det, er der også grundlag for at lave Guruyoga, skulle det være. De fleste Tulku'er kan alligevel ikke huske noget om deres tidligere liv og er udnævnt til deres post af nogle helt andre end dem selv. (Billedet viser Buddha Sakyamuni.)
Deres indsigt, derimod, er noget meget personligt og enestående. Hvis de altså har opnået indsigt. Selv for en Tulku er det ikke en givet ting. Se dig for; Lama er ikke en beskyttet titel; de tibetanske Lama'er er meget tilbageholdende med at kritisere hinanden. Skandaler søges skjult og hemmeligholdt. Det er kun dig selv, som kan afgøre din Lama's kvalitet og evner. Men du kan jo begynde med at søge information om Lama'ernes gode eller dårlige ry og rygte. Selvom der er en del kendte dårlige Lama'er, er der mange flere gode og velrenomerede Lama'er og Dharmalærere.
Som sagt, Guruyoga er en del af Tantra sadhana og den forberedende praksis, kaldet for ngøndro på tibetansk, til Mahamudra og Dzogtjen. Er en af disse dit program, har du måske også brug for at dyrke nogle særlige Guruyoga'er i den forbindelse. De typiske sadhana'er, som anvendes indenfor Karma Kadjy, er Gampopa, Milarepa, Karma Pakshi og Mitjø Dordje (den 8. Karmapa) med flere Guruyoga. Blandt disse er Karma Pakshi ret speciel, fordi det er en terma, baseret på vision.
Karma Pakshi sadhana'en blev formuleret af Mingyur Dordje i 15 hundrede tallet, efter han fik en vision af Karma Pakshi, mens han mediterede i en grotte højt over Tsurphu Kloster i Tibet, ikke langt fra Lhasa by. Denne vision af Karma Pakshi dikterede så hele denne sadhana til Mingyur Dordje. (Billedet viser Karma Pakshi; udsnit af en tangkha fra Himalayan Art.) En sådan type praksis kaldes derfor for en 'sinds' terma, en skat fundet i sindet. Det særlige ved denne sadhana er en forening af Guruyoga, Yidam – og beskytter praksis.
Det er et ganske kort kursus. Den 8. august klokken 18:30 begyndes forløbet med en gang aftensmad; der er formodentlig også en introduktion om aftenen. Den 9. august gives abhisheka og forklaringerne (nita). Den 10. august afsluttes med frokost klokken 12:30; der er formodentlig også en session med Jamgon Rinpotje om formiddagen og et pænt farvel om eftermiddagen.
Kursus foregår på Dhagpo Möhra's adresse: Hofmannshöhe 1, D-36433 Bad Salzungen/Möhra. Kontakt: info@dhagpo-moehra.org. Telefon: +[49] (0) 36 95 85 07 52.
Jamgon Rinpotje besøger også 'Bodhi Path' ved Strassbourg og de store centre i Frankrig i august måned.
Læs mere om det her (Dhagpo Möhra, Thüringen).
Besøg Jamgon Kongtrul's netsted her (jamgon-kongtrul.org).
|