Besøg  efter  aftale
ring  eller  email
 

Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befrielse og oplysning

Ukraines flag - støt Ukraines uafhængighed og frihed - og klik og lyt til 'brothers in arms' ved Dire Straits

 Forsiden 

 sitemap 

 Tendar 

Lama Tendar Olaf Høyer
  Redaktør  af denne side,
  Tendar Olaf Høyer  er en
  dansk  Lama  fra Karma
  Kadjy traditionen  siden
  1994,  hvis ekspertise er
  klassisk   meditation  og
  buddhistisk anskuelse.
 

Nyheder

  Klik her og læs om redaktionen af nyhederne  

11. juni, opdateret den 15. juni 2025.  


Jamgon Kongtrul Rinpotje
hos Dhagpo Möhra i Tyskland

4. Jamgon Kongtrul RinpotjeKarma Mingyur Dragpa Senge Thinle Kunkhyab Pal Sangpo; fotograf ukendt.

8. til og med 10. august 2025
 

  Jamgon Rinpotje  vil give en indvielse til – og forklare – Karma Pakshi  Guruyoga. Karma Pakshi var den anden  Karmapa, som levede i 12 hundrede tallet, hvor han blandt andre var  Lama  for Kublai Khan. På en måde var han den første Karmapa i og med, at han var den første som blev kendt med den titel. Da han var blevet genkendt som en inkarnation (Tulku) af Dysum Khyenpa, blev Karmapa titlen tillagt også hans forrige liv – som altså den første, skønt Dysum Khyenpa aldrig var blevet kaldt for Karmapa. Karmapa betyder ganske enkelt 'manden fra Karma', som er et kloster i  Kham, som hedder Karma Gompa; også kendt som Karma Gøn. Pakshi betyder en estimeret lærer på mongolsk, så navnet var altså 'den højtagtede lærer fra Karma Kloster'. Karma Pakshi var ikke kun den første Tulku i Karmapa arvefølge linjen; han var den første Tulku overhovedet i verdenshistorien.
 

  Man havde naturligvis også set  genfødsler  af berømtheder før i Indien, som var blevet genkendt af andre mestre eller som selv kunne huske tidligere liv. Det særlige ved Karmapa'erne og lignende Tulku'er er, at de opbyggede institutioner, kaldet  lhabrang, omkring Tulku'en, som jo ikke sådan gik hen og døde; i stedet var disse institutioner så straks klar til at tage sig af Tulku'ens genfødsel, når den var fastslået. Det var aldrig set før i buddhismens historie.
 

Den 3. Karmapa Rangdjung Dordje; ukendt kunstner og fotograf.Det var dog ikke Karma Pakshi, som lavede den første lhabrang; det blev først sat i system af den 3. Karmapa Rang-djung Dordje (se billedet). En af Rangdjung Dor-dje's elever var den allerførste  Shamarpa, som således blev den anden Tulku arve-følge linje i Tibet. Herefter opstod de mange andre arvefølgelinjer i alle de tibetanske traditioner, så der i vore dage er omkring 5000 Tulku linjer. Disse Tulku arvefølge linjer giver arbejde og legitimitet til de ligeledes 5000 lhabrang'er, hvilket er med til at  mistænkeliggøre hele Tulku systemets ægthed. Det er bare alt for nemt at udnævne en 'bekvemmeligheds' Tulku, når man ikke kan finde den ægte genfødsel – eller hvis der er politiske eller andre korrupte grunde til at udnævne en bestemt kandidat, som ikke er den ægte inkarnation men besidder andre fordele for institutionen.
 

  Den slags politisk manipulation af godtroende mennesker kunne muligvis forsvares i Middelalderens giftige politiske miljø med kejsere, konger og prinser, som uden nogen moral kunne finde på at slå folk ihjel uden lovlig grund eller uden videre at overtage folks ejendom, rettigheder og rigdom ved simpelt røveri eller som krigsbytte. For at bevare klostrene og styrke dem, kunne det jo gavne at udnævne en mogolsk prins og lignende, alt efter hvordan de politiske vinde måtte blæse.
 

  Det er en helt anden historie i dag med et videns baseret samfund, demokrati og offentligt tjek på – og indsigt i – magtens institutioner. Her halter Tulku traditionen frygteligt bagefter. Det er bestemt ikke et spørgsmål om tro og tillid. Det er et spørgsmål om åbenhed og gennemsigtighed i de buddhistiske institutioner, som må anses for et rimeligt krav i vore dage; i hvert fald her i Europa. Kun ganske få af Tulku traditionerne kan anses for ægte.
 

Den første Karmapa Dysum Khyenpa, statue fra Rumtek Kloster i Sikkim.Dette gør sig efter min informerede mening gældende for i hvert fald den 17. Karmapa  Thaye Dordje, Shamarpa og Jamgon Kongtrul Rinpotje. Der er dog mange mo-derne mennesker, som ikke føler sig overbevist om dette. Det er faktisk ret almin-deligt, at folk tager  Buddha-dharma  til sig, men lægger af-stand til ideen om ægte Tulku'er. Det er bestemt en særdeles gyldig holdning at ind-tage under de givne omstændigheder.  (Billedet viser Dysum Khyenpa.)  De fleste tibetanere i Asien er jo nærmest reaktionære i deres gammeldags holdning til Tulku systemet. Der kan for nogle være problemer omkring  Tantra  forpligtelser (læs om denne problematik på dette link:  samaya – forbindelse). Men for langt de fleste er sådanne problemer illusoriske, i og med at de slet ikke dyrker Tantra eller har modtaget egentlig 'sind-til-sind' transmission (darshan).
 

  Derfor bør du nok være lidt varsom med, hvem du laver Guruyoga på; eller måske rettere hvorfor du burde lave Guruyoga i det hele taget. Er du ikke deltager i de dybere aspekter af  Mahamudra  og  Dzogtjen, laver du slet ikke Tantra praksis, og har du ikke tillid til Tulku ideerne – så er Guruyoga slet ikke noget for dig. Du kan for eksempel i stedet lave Mahamudra efter  Sutra  systemet; her er Guru'en i Guruyoga'en  Buddha Sakyamuni, den historiske Buddha. Buddha fungerer her som symbol for din egen  Buddhanatur. (Det gør Lama'en i Tantra Guruyoga faktisk også, men på en lidt kompliceret måde, så der er tale om en slags både-og.)
 

Buddha Sakyamuni, statue fra Nepal; ukendt kunstner og fotograf.Det er dog ikke særlig vigtigt, om din Lama er en Tulku eller ej; om Lama'en er en ægte Tulku eller en politisk udnæv-nelse. Det afgø-rende er, om din Lama har fået  indsigt  og virke-liggjort den erfa-ring i sit eget liv. Har Lama'en det, er der også grundlag for at lave Guruyoga, skulle det være. De fleste Tulku'er kan alligevel ikke huske noget om deres tidligere liv og er udnævnt til deres post af nogle helt andre end dem selv.  (Billedet viser Buddha Sakyamuni.)
 

  Deres indsigt, derimod, er noget meget personligt og enestående. Hvis de altså har opnået indsigt. Selv for en Tulku er det ikke en givet ting. Se dig for; Lama er ikke en beskyttet titel; de tibetanske Lama'er er meget tilbageholdende med at kritisere hinanden. Skandaler søges skjult og hemmeligholdt. Det er kun dig selv, som kan afgøre din Lama's kvalitet og evner. Men du kan jo begynde med at søge information om Lama'ernes gode eller dårlige ry og rygte. Selvom der er en del kendte dårlige Lama'er, er der mange flere gode og velrenomerede Lama'er og  Dharmalærere.
 

  Som sagt, Guruyoga er en del af Tantra  sadhana  og den forberedende praksis, kaldet for  ngøndro  på tibetansk, til Mahamudra og Dzogtjen. Er en af disse dit program, har du måske også brug for at dyrke nogle særlige Guruyoga'er i den forbindelse. De typiske sadhana'er, som anvendes indenfor  Karma Kadjy, er  GampopaMilarepa, Karma Pakshi og Mitjø Dordje (den 8. Karmapa) med flere Guruyoga. Blandt disse er Karma Pakshi ret speciel, fordi det er en  terma, baseret på  vision.
 

Den anden Karmapa, Karma Pakshi; udsnit af en tangkha fra Himalayan Art, ukendt fotograf.  Karma Pakshi sadhana'en  blev formuleret af Mingyur Dordje i 15 hundrede tallet, efter han fik en vision af Karma Pakshi, mens han mediterede i en grotte højt over  Tsurphu Kloster  i Tibet, ikke langt fra Lhasa by. Denne vision  af Karma Pakshi dikterede så hele denne sadhana til Mingyur Dordje.
            (Billedet viser Karma Pakshi; udsnit af en tangkha fra Himalayan Art.)
En sådan type praksis kaldes derfor for en 'sinds'  terma, en skat fundet i  sindet. Det særlige ved denne sadhana er en forening af Guruyoga, Yidam  – og  beskytter  praksis.
 

  Det er et ganske kort kursus. Den 8. august klokken 18:30 begyndes forløbet med en gang aftensmad; der er formodentlig også en introduktion om aftenen. Den 9. august gives  abhisheka  og forklaringerne (nita). Den 10. august afsluttes med frokost klokken 12:30; der er formodentlig også en session med Jamgon Rinpotje om formiddagen og et pænt farvel om eftermiddagen.
 

  Kursus foregår på Dhagpo Möhra's adresse: Hofmannshöhe 1, D-36433 Bad Salzungen/Möhra. Kontakt: info@dhagpo-moehra.org. Telefon: +[49] (0) 36 95 85 07 52.
 

  Jamgon Rinpotje besøger også 'Bodhi Path' ved Strassbourg og de store centre i Frankrig i august måned.
 

Læs mere om det her  (Dhagpo Möhra, Thüringen).

Besøg Jamgon Kongtrul's netsted her  (jamgon-kongtrul.org).


Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 Klik på ‘like’ (thumbs up billedet)  -  klik igen
 og igen  -  og igen  -  indtil du er afvænnet...
Læs mere her:
Humane Tech


Data Ethics
er en dansk tænke-tank
om etisk    
behandling 
af alle data

3. februar, opdateret den 30. maj 2025.  


Dubsing Rinpotje  kursus
hos Drivhuset i Himmerland

 
Dubsing Rinpotje, fotograf ukendt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 12. til 16. juli 2025:
Alt om Tjenresig
 
(ved et sort uheld stod der tidligere at kursus var i juni; det er altså
i juli)

 

Tjenresig, betyder ordret: Øjne af Kærlighed. Han er en ærketypisk  Mahasatva, som er kendt fra  Hjertesutra'en, hvori han alene taler;  Buddha Sakyamuni  er helt tavs. Men Tjenresig kendes fra mange andre sammenhænge også, og han er således blevet symbolet i  Mahayana  på at udvikle kærlighed, medfølelse, sympatisk glæde, sindsligevægt og forståelse af tomheds naturen, sanskrit:  sunyata. Alle  Bodhicitta's  kendetegn.
 

  Tjenresig er sammen med  Bodhisatva'en  Tara  indbegrebet af de  6 fuldstændige færdigheder, skt.:  paramitas. Tjenresig er derfor blevet en meget populær Bodhisatva at bruge i  visualiserings praksis  til at hjælpe med at udvikle Bodhicitta. Denne type  sadhana  er meget let at udføre og bringer stor  velsignelse, fred i sindet, gavn og glæde.
 

  Dupseng Rinpotje vil give indvielse (sanskrit:  abhisheka) til Tjenresig samt forklaringer og instruktioner til meditation på Tjenresig med de 4 arme. I løbet af indvielses dagen vil Rinpotje desuden undervise om Tjenresig med de 1000 arme praksis, relateret til den kendte tre dages  Nyungne retreat. Rinpoche underviser flere gange dagligt under dette kursus. Du kan også få et privat interview, hvor der vil være mulighed for at afklare individuelle spørgsmål. Lama Karma Sønam vil ledsage Rinpotje under kursus; han vil guide dagligt beskytter praksis på  Mahakala.
 

Læs mere om det her  (Drivhuset, Himmerland).


Klik her for toppen af siden

12. juli 2025.  


Historisk dom fra Sri Lanka's Højesteret

Welimada Dhammadinna Bhikshuni; fotograf ukendt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fuldt ordinerede nonner på Sri Lanka ligestilles med fuldt ordinerede munke

 
 
 
 
 
  Theravada traditionen  har altid haft det svært med, at acceptere andre buddhistiske traditioner i Asien end deres egen. Derfor har det ikke været muligt for kvinder at få ordination som  nonner, da Theravada's egen transmissions linje for nonne ordination gik tabt for længe siden. I moderne tid har der været en del kvinder, som fik fuld ordination hos  Dharmagutaka traditionen, som stadigvæk findes i Kina med hele traditionen for buddhistiske nonner intakt. Også tibetanere,  bhutanesere  og vesterlændinge har tilsvarende fået deres nonne løfter herfra, også med fuld ordination som  Bhikshuni. Det er dog lidt nemmere for sidstnævnte at få respekt for det blandt deres egne.
 

 
  På Sri Lanka gik en ældre nonne en lille omvej for at opnå Dharmaguptaka ordinationens anerkendelse på øen. Hun gik til domstolene, fordi hun ikke kunne få myndighederne til at indskrive i hendes pas, at hun var Bhikshuni. Myndighederne fulgte dog ganske enkelt den gængse opfattelse af sagen, så nonnen ikke fik hvad hun ønskede. Det har Sri Lanka's Højesteret nu ændret helt og holdent på. Så de verdslige myndigheder er nu tvunget til at anerkende og ligestille nonnerne med  munkene. Det vil sandsynligvis føre til, at også den organiserede  Sangha  på øen med tiden vil følge trop og løsne op for deres noget rigide opfattelse af deres  Vinaya tradition.
 

  Nonnen hedder Welimada Dhammadinna. Den 17. juni 2025 vandt hun i Højestret. Hun has angiveligt sagt ved lejligheden, at "dette er ikke blot en sejr for mig, men for alle kvinder som søger åndelig fyldestgørelse som ordinerede nonner."
 

Læs om det her  (Buddhist Channel).


Klik her for toppen af siden

2. juli, opdateret den 7. juli 2025.  

Dalai Lama er nu 90 år gammel

og han vil fortsat genfødes i Indien

Den 14. Dalai Lama, Tendzin Gyamtso; foto fra 2023; fotograf ukendt.

 
  Dalai Lama  blev 90 år gammel søndag den 6. juli 2025. Et stort til lykke, og må han længe leve. Det er jo en ganske moden alder. Det var ventet, at han ville bekendtgøre detaljer om sin genfødsel på denne tid. Det har han så gjort nu. Han meddeler, at hans  lhabrang, som er blevet moderniseret som en registreret indisk fond: Ganden Phodrang Foundation, vil få som opgave at finde og verificere hans  Tulku, på et passende tidspunkt efter hans kommende dødsfald. Han siger også, at de andre overhoveder for diverse buddhistiske traditioner fra  Tibet, skal godkende fondens beslutninger om  genfødslen. Så der er ikke så meget nyt i dette. Den kommunistiske imperialistiske kinesiske regering kræver fortsat, at deres besynderlige godkendelses procedure fra Manchu kejsernes tid, som rent undtagelsesvis blev brugt engang i 1790'erne, også skal finde anvendelse for at de kan godkende en ny Dalai Lama. Nu er der jo slet ikke brug for en kinesisk godkendelse; alligevel insisterer de kinesiske imperialister på det. De vil ganske enkelt suverænt bestemme, hvem som bliver den nye Dalai Lama.
 

  Så humlen er, at der i fremtiden vil fremstå to nye Dalai Lama'er. En kinesisk politisk udnævnt – og en traditionel, som vil blive født i Indien. Der er foreløbigt intet, som kan ændre på denne udsigt. Set i dette lys, er det ikke så underligt, at Dalai Lama tidligere har foreslået  helt at afskaffe Tulku traditionen. Det kommer åbenbart ikke på tale i denne omgang; sandsynligvis fordi mange tibetanere vil blive forvirret og desperate, hvis der kun udnævnes en ny Dalai Lama af besættelsesmagten. På længere sigt kan Tulku traditionen dog ikke overleve den kinesiske indblanding og de mange tilfælde af 'bekvemmeligheds' Tulku'er, som tibetanerne selv har sørget for i meget lang tid. Set med danske øjne, ville det have været bedre at afskaffe Tulku traditionen helt og holdent. Enhver ny Tulku ville i så fald være en politisk udnævnt person, som ville være nøje udvalgt af den imperialistiske kommunistiske kinesiske regering med henblik på at undertrykke tibetanerne. Man kunne da med sindsro ignorere sådanne udnævnelser.
 

  Karmapa Thaye Dordje  holder sig langt væk fra Dalai Lama og den tibetanske eksil regering. Det er ikke, fordi han ikke kan lide dem eller noget lignende; det er fordi eksil regeringens politik er håbløs. Han deltager heller ikke i eksil regeringens Tulku konferencer. Tilsyneladende har han helt opgivet Tibet og satser på tibetanerne i eksil og på resten af verdens befolkning for buddhismens fremtid. Karmapa går ikke med overvejelser om at opgive sin Tulku arvefølge linje. Det skyldes dels, at hans linje er den første og ældste; dels at Karmapa faktisk kan huske sit tidligere liv som den 16. Karmapa. Det er de fleste andre Tulku arvefølge linjer, som er blevet manipuleret, skønt de kinesiske imperialister med nogen succes har skabt tvivl om også Karmapa'erne ved at udnævne deres egen  17. Karmapa Ogyen Dordje. (Han kan dog ikke huske sit tidligere liv.) Der er profetier om, at den autentiske  Karmapa arvefølge linje  nok kun vil vare omkring 200 år endnu. Det er måske også udsigten for de andre Tulku linjer fra Tibet.
 

Klik her for toppen af siden

Dharma hjulet er Tilogaards logo.

 

Links til de seneste nyheder

 

Mink avl forbydes i hele EU  (juni)

Jigme Rinpotje 50 år i Dhagpo  (maj)

 

Tjødji Nyima Rinpotje på Gomde  (maj)

Dakpa Rinpotje kursus i Gjerrild 31. maj – 5. juni

 

Atomkraft – nej tak – igen og igen!  (maj)

Tendar Olaf Høyer var på randen af sammenbrud (maj)
(Tilogaard som en ejendom på landet skal som følge afvikles)

 
 

Læs Alle de gamle nyheder 2025, kapitel 1.

(Klik for de øvrige:  gamle nyheder her.)



Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk