regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tendar Olaf Høyers CV

Forsiden

sitemap

Tendar

De gamle nyheder

2021 - 3


de gamle nyheder fra 2021 er her stadig:  september til december.

Læs på dette link om redaktionen af nyhederne

 

Indhold
 

 Eksil tibetanernes leder Penpa Tsering advarer mod den fortsatte
                                                 konstitutionelle krise  - læs artiklen til højre >

 Mahabodhi Templet i Bodhgaya åbner dørene igen

 Vadjrayogini 'drubtjø' ritual i flere dage hos Le Bost Kloster i Frankrig

 No girlie guns in China - det kommunistiske kinesiske imperium ønsker
                                               mere 'mandighed' hos sine følsomme unge mænd

 De svenske Thai buddhister slipper for skat

 To bortkomne Vadjrasanas fundet i Bodhgaya

 

 Do no evil - Facebook's algoritme analyseret for fordom og misvisning

 Mandala Lab - where emotions can turn to wisdom

 Ugelangt møde om FN's 17 verdensmål

 Den 14. Shamarpa's fødselsdag den 22. september mindes

 Covid vaccinen beskytter også mod at smitte andre

 Mink avl forbydes for yderligere et år - forbyd det permanent, tak

 Virksomheden fremfor fædrelandet - Facebook opfører sig som en fjendtlig fremmed magt

 Eksil tibetanske parlamentarikere sidder fast - den konstitutionelle krise fortsætter

 Ny princip aftale om fremtiden for landbrug i Danmark

 Så tal dog kinesisk, mand

 Om kunsten at misforstå følelserne

 

Uendelig knude

 

 

 

 

 

 

Uendelig knude

 

 

 

 

 

Klik her for toppen af siden

6. september 2021.  

 

Mahabodhi Templet i Bodhgaya åbner dørene igen

Tempel og parken omkring den gamle helligdom var lukket i næsten 5 måneder

 

Mahabodhi Templet i Bodhgaya; fotograf ukendt.

 På grund af den aggressive 'delta' variant af corona virus, som har hærget i Indien det sidste halve års tid, og som ikke længere anses for så farlig, kan  Bodhgaya  åbne op for besøgende igen. Men det er med en række skrappe restriktioner inklusive maske påbud og begrænsning af antallet af besøgende. I selve det indre tempelrum med den berømte statue af  Buddha Sakyamuni, må der kun være 10 personer ad gangen. Det er faktisk ret mange i betragtning af, hvor lille et rum, der er tale om. Der har været lukket helt ned i næsten 5 måneder.

 
Mahabodhi Templet - et aften billede.   

 
 Mahabodhi Templet er 1800 år gammelt og markerer stedet for Buddha Sakyamuni's  Nirvana. Byen Bodhgaya, som vi kender den i dag, opstod gradvist fra en lille landsby til en rigtig by over de sidste godt 70 år, fordi der hvert år kommer flere og flere pilgrimme, især fra resten af Asien. Tempel parken omkring Mahabodhi er ganske dejlig med meget grønt, blomster, træer og flere ruiner af små templer, som angiver forskellige historiske steder hvor Buddha Sakyamuni opholdt sig efter sin  befrielse  og  oplysning. Fordi stedet er udgravet for over hundrede år siden for at finde disse ruiner, befinder hele parken sig i en sænkning. Resten af Bodhgaya by ligger ovenpå en hel del fortidige klostre, som ligger begravet nedenunder. Der er mange moderne templer for de mange buddhistiske 'skoler' fra hele Asien rundt omkring i byen.

Læs om det her.

Klik her for toppen af siden

11. september, opdateret den 15. september 2021.  

 

No girlie guns in China

 
Det kommunistiske kinesiske imperiums regering  ønsker mere mandighed hos
ungdommen  - det vil sige ufølsomhed  i følge den  imperialistiske  mentalitet
og Xi Jinpings reaktionære livssyn, som heller ikke kan lide spil på computere

 

Klassisk kinesisk statue af Kuan Yin, kinesisk for Avalokiteshvara; fotograf ukendt.

Der er i disse tider en bølge af mandig følsomhed i Østasien. Det ses i pop kultur, påklædning og opførsel. Det synes præsident Xi Jinping er imod kommunistisk ideologi. Det 'rigtige' socialistiske menneske er åbnbart ikke en bøsse. Imidlertid findes der en traditionel kinesisk opfattelse af noget meget mandigt feminint, nemlig  Bodhisatva'en  Avalokiteshvara  (se billedet).

 
             Kuan Yin, en klassisk kinesisk statue af Avalokiteshvara.

 
 Denne meget udtalte mandige kvindelighed, som den kinesiske udgave af Avalokiteshvara udtrykker, har gjort, at mange mennesker i tidens løb har opfattet  Kuan Yin  som en kvinde. Det er typisk for klassisk kinesisk tankegang. Avalokiteshvara sættes sammen med det daoistiske 'Yin' begreb i den klassiske kinesiske kultur, så derfor fremstår dette ret feminine udtryk i en mand. Denne sammenkædning skyldes, at kærlighed (maitri), medfølelse (karuna) og intuitiv vished (djñana) allerede i Oldtidens Kina blev anset for 'Yin' kvaliteter, uanset at både Avalokiteshvara og hans 'far'  Buddha Amitabha  var mænd. Deres  Bodhicitta  følsomhed blev anset for feminin, skønt ikke spor i modstrid med ægte mandighed, tapperhed og kampduelighed.

 
 Det blev anset for et plus hos en mand, når han kunne indeholde alle disse kontrasterende kvaliteter i en samlet helstøbt medmenneskelig karakter. Det var en slags klassisk kinesisk opfattelse af 'ridderlighed' - forstået på både en daoistisk og buddhistisk måde. En sådan 'ridder' kunne være udøver af 'kampsport' - eller rettere kampkunst - samtidigt med, at han dyrkede ikke-vold (ahimsa), medfølelse og en praktisk forståelse af tomhed (sunyata).

 
 Så det er noget af et tilbegeslag for kinesisk kultur, hvis mandighed nu kun skal betyde en slags ufølsom stalinistisk beton helt. Hvad skal det dog til for i det moderne Kina? Det er da ligegodt en besynderlig ide, med mindre der er tale om militarisering af 'masserne.' Det foregår normalt, når man forbereder sig på krig. Så vi må formode, at det kommunistiske kinesiske imperium ikke blot prøver at genopfinde socialismen på en mere grundlæggende måde i følge Xi Jinping's mangel på omtanke, men at man vil opnå det ved militarisering af 'folket.' Så de fine og følsomme må vige for de hårde bananer. Det er naturligvis et spørgsmål, om Xi Jinping hermed har fået fat i tidsånden i Kina. Det er der faktisk ikke noget, som tyder på. Så resultatet er sandsynligvis mere fremmedgørelse i hele imperiet. Og en øget splittelse mellem kommunist partiet og folkeslagene i imperiet.
 Det vil sige, at der vel nok vil være genklang hos de konservative kræfter i samfundet for homofobi. Men ungdommen ser ikke på sine nye stjerner som bøsse drenge og svæklinge. De oplever at blive misforstået, vil jeg tro. De ønsker ganske enkelt mere frihed. Nu sikkert også frihed fra kommunist partiet...

BTS band; fotograf ukendt.
 
BTS band

 
 Pressebureauet AP rapporterede den 2. september, at Kinas nationale radio og TV administration har udsendt retningslinjer om emnet. Her står der, at: "medierne skal resolut holde op med [at vise og fremelske] bøsser og andre unormale æstetikker." Det betegner man i meddelelsen med slang udtrykket 'girlie guns.' Denne formanende holdning retter sig mod mediernes omtale og portrætering af pop idoler, skuespillere og andre stjerner, som ungdommen dyrker for tiden fra Japan til Mongoliet. Den såkaldte 'K pop' - K står for Korea, altså Sydkorea. Det er en hentydning til for eksempel pop bandet BTS. BTS kaldes for Korea's svar på The Beatles, og ligesom Beatle'rne har BTS også et budskab om frihed, oprør mod formynderi og en større følsomehed mellem mennesker. Både unge mænd og kvinder er vilde med BTS, og ikke kun i Østasien. De er gået viralt globalt.

 
 Kommunist partiet har dog endnu ikke udtalt sig om Avalokiteshvara. Men han er utvivlsomt ikke mandig nok for imperialisterne i Kina. Det er jo underligt, at mandighed skal ses i sammenhæng med ufølsomhed, hjerteløshed og ingen medfølelse. Så husk det nu: all you need is love.
 

Læs om det her.


K-pop er måske ikke lige noget, som du kender til. Du kan læse mere:
her i en artikel af Tamar Herman   (South China Morning Post, Hongkong).

Læs også om BTS som 'special envoys' for Sydkoreas regering til FN.


Læs også den forrige artikel om Kina.
 

Klik her for toppen af siden

18. september, opdateret den 19. september 2021.  

 

Do no evil

Facebook's algoritme analyseret for fordom og misvisning

 

Fotomontage omkring emnet Facebook af Tendar Olaf Høyer.

 
 
 
 Facebook forvolder systemisk skade ved selve sin opbygning, hvor folks kommentarer fremhæver de artikler og ytringer rundt om på platformen, som de kommenterer, skriver Siva Vaidhyanathan i 'The Guardian.' Overfladisk set kan det forekomme både uskyldigt og rimeligt. Men artikler og ytringer, som går ind for vaccinering mod corona virus for eksempel, skaber ikke mange sympatiske kommentarer, fordi de fleste jo er enige i den holdning; og fordi de ikke ophidses ved at læse noget sådant, så de finder ikke anledning til at kommentere. Men de selv samme artikler og ytringer kan sagtens skabe en masse modstand fra antivax folket, fordi netop dette folkefærd nemt provokeres og engageres emotionelt, hvilket får dem til at skrive kommentarer, hvilket bevirker mere af det samme fra endnu flere. Det er omfanget af reaktion, som Facebook's algoritmer reagerer på og ikke rimeligheden af indholdet. Eller sandheds værdien. Eller gavnligheden. Eller det kunstneriske udtryk.

 
 Så selv positiv omtale af vaccinering kan skabe meget mere negativ omtale, selvom de fleste er positive omkring emnet. Og det er folk jo, når man lige bemærker hvor mange, som er blevet vaccinerede - selv i USA, hvor der er stor skepsis på grund af Trump og hans mange løgne gennem mange år, som den politiske højrefløj besynderligt nok har tillid til - eller er ligeglad med.

 
 Men nu mener selv Facebook's egne undersøgelser, at der er noget helt galt, og at der ikke gøres noget alvorligt for at rette op på de misvisende algoritmer. Dette forhold skyldes sandsynligvis, at man hos Facebook først og fremmest er bange for at miste folks engagement - og dermed tid brugt på Facebook - og dermed reklame indtægter på platformen. Facebook er jo et reklame bureau. Jo mere tid folk bruger på platformen, jo flere reklame indtægter for Facebook. Det er ikke meget bedre blandt de andre 'asociale' medier, som i hovedsagen også er reklamebureauer i og med, at de formidler reklamer - og firmaernes indtægter kommer derfra.

 
 Google havde som motto, da firmaet startede: Do No Evil. Det gentager de ikke mere. Der var engang, hvor alle disse 'high tech' firmaer med deres nye medie platforme og søgemaskiner blev anset for progressive. De ville alle forbedre verden
  Nu viser det sig, at Facebook har deltaget i folkedrabet i Burma på uskyldige mennesker, fordi Facebook ikke forstod, hvordan deres egen platform blev brugt i angrebene på rohingya'erne i Burma. Og der er mange andre uheldige eksempler, der viser, at disse fortids helte nu fremmer de reaktionære og udemokratiske kræfter i alle verdens samfund. Så det handler ikke blot om nemt at kunne udveksle information og bekræfte kammeratskab og sende fødselsdags hilsner. Det er især i de senere år kommet til at handle om at sprede løgne i stedet for sandhed; bedrag i stedet for indsigt; forførelse i stedet for befrielse - og skabelse af fællesskabs bobler, indenfor hvilke man kun vil få sine fordomme bekræftet. Og kun møde medmennesker, som dyrker de samme fordomme.

 
 Så det er nu blevet til, at hele verden har fået et kæmpe etisk og moralsk problem, skønt det jo egentlig er Facebook, som har problemet. Eller rettere: Facebook er problemet. (Og Google, Apple, Microsoft, Linkedin, Reddit og så videre - alle de store 'asociale' ekko kamre.) Hele området skriger på regulering. Dels for at beskytte demokratiet. Dels for etikkens skyld. Og sandelig også for folke oplysningens skyld.
 
 

19. september: Facebook reagerede

 Facebook svarede på kritikken den 18. september. Nick Clegg, den tidligere leder af det liberale parti i Storbritanien og nu vicepræsident for globale forhold hos Facebook, har udtalt, at "jeg ville ønske der var nemme svar på disse spørgsmål, og at de valg som vi [Facebook] måtte foretage ikke kom med vanskelige kompromisser...[men] det er ikke den verden, vi lever i."  Citatet er fra The Guardian.

 
 På denne lidt besynderlige måde bekræfter Nick Clegg, at Facebook's forebyggelse og regulering af misbrug af deres digitale platforme må gå på kompromis med firmaets kommercielle interesser. Han mener sandsynligvis, at der er grænser for hvor mange mennesker Facebook vil ansætte som 'moderators' - fordi det vil mindske profitten ved at drive de digitale platforme, som Facebook ejer. Denne lidt underlige udtalelse skulle ellers være et forsvar for Facebook's politik på området. Han kunne lige så godt have sagt, at Facebook ikke tager kritikken alvorligt og ikke har til hensigt at gøre noget alvorligt ved det, med mindere de bliver tvunget til det.

 
 Eller med andre ord: Facebook vil gerne være etisk ansvarlig, hvis firmaet kan tjene penge på det. Ellers er interessen begrænset. Især hvis det koster på indtjeningen. Men han sagde ikke noget om, hvad Facebook har tænkt sig at gøre for at forbedre deres algoritme, så den ikke fremmer ekstreme holdninger. Det er der ikke et ord om i hans udtalelser. Det må ellers være på netop dette område, at det vil være nemmest at ændre på utilsigtede virkninger. En bedre algoritme vil ikke kræve flere ansatte og så videre. Men myndighederne stiller ikke krav til de såkaldte 'sociale' mediers algoritmer - eller til kvaliteten af søgemaskinerne på internettet. Det er derfor at al kapitalisme skal reguleres. Ellers er der hverken et frit marked - eller etisk ansvarlighed. Så lovgivningen halter bagefter, både nationalt og internationalt. EU bør regulere dette område meget mere intensivt. Forhåbentligt følger resten af verden så efter...
 

Læs om det her   (The Guardian).

Læs også den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

20. september, opdateret den 23. september 2021.  

 

Ugelangt møde om FN's 17 verdensmål

'Altinget' og 'Mandag Morgen' arrangerer møde cyclus hver dag i en uge

 

FN's 17 verdensmål logo på dansk

 


 FN's 17 verdensmål er så moderne og indlysende, at næsten alle går ind for dem. Angiveligt går alle FNs medlems lande også ind for disse mål for hele verden, som skal opnås inden 2030. Det forekommer løgnagtigt, men vi skal naturligvis holde alle fast på deres tilslutning til FNs verdensmål.

FN's 17 verdensmål logo på dansk.

 Tilogaard kan kun gå helt ind for dem ligesom alle andre. Måske fordi det for det meste er overskrifter og hensigts erklæringer. Men Tilogaard går ind for 18 verdensmål. Der synes at mangle  religionsfrihed. Det kan skyldes, at alle allerede ved at deltage i FN angiveligt har påtaget sig at ville støtte religions friheden. Men der er virkeligt mange steder, hvor det på ingen måde er tilfældet. Lige fra Kina til Saudiarabien. Så det vil være passende at sætte sig som mål, at religions friheden indføres i alle lande overalt på Jorden inden 2030. (Se forslag til logo for det 18. verdensmål nedenunder til højre.)

FN's 17 verdensmål mangler religionsfrihed - forslag til logo for det...

 
FN's manglende 18. verdensmål - forslag til logo. Symbolet inde i kransen er 'dharmodaya' - som står for Dharmadhatu. Dharmadhatu angiver, at alt i livet foregår inde i et helligt rum. Derfor kan symbolet måske godt bruges for religions frihed.

 
I denne uge afholder 'Altinget' og 'Mandag Morgen' et dagligt møde om FNs 17 verdensmål. Der skal afholdes sådanne møder hvert år indtil år 2030, siger arrangørerne. Altinget opretter i samme anledning et online 'niche medie' om kun de 17 verdensmål. Grunden er, at selvom alle går rundt med et logo for de 17 verdensmål på deres tøj, er der åbenbart meget lidt nyhedsværdi i, hvad der gennemføres på området ude blandt kommunerne, regionerne, de private virksomheder og så videre. Og der er faktisk gang i mange ting rundt omkring.

 

Læs om verdensmålene her   (det offentlige danske netsted).

 
Læs om 'verdensmåls ugen' her   (det offentlige danske netsted - nyheder).

 
Hent en brochure om den danske implementering af verdensmålene i følge regeringens plan   (Finansministeriet).

 
Hent en plakat om del målene her   (PDF fil).

Klik her for toppen af siden

22. september, opdateret den 28. september 2021.  

 

Forbyd minkavl for bestandigt

Mange tidligere mink avlere er i tvivl i denne tid om fremtiden - hjælp dem til at give helt op nu

 

En mink; fotograf ukendt.

 


Mange tidligere mink
avlere er i disse tider i tvivl om, hvorvidt de bør prøve at starte en mink virksomhed op igen til næste år. Det nuværende forbud udløber til nytår. Mink avl er en god forretning for avlerne, men et ynkeligt liv for minkene. Mink er meget aktive dyr, som i naturen boltrer sig og spæner rundt i miljøet. Hos minkavlerne får dyrene et lille bitte bur, som er helt uegnet til at leve et naturligt liv, og de rører aldrig jord eller grøn natur.
  Så kan man indvende, at de andre dyr i landbruget heller ikke har det for godt, når de går i stalde året rundt. Og det er jo rigtig nok, men det burde også være forbudt. Dyr skal kunne røre sig på markerne eller i noget natur. Hvorfor ikke sætte grisene ud i skovene igen for eksempel? Men minkavl er der ingen grund til at videreføre i Danmark. Det er allerede forbudt i både Holland og Norge. Fordi mink avl er etisk uholdbar.

 
 Så opfordringen herfra er klar og tydelig. Gør forbud mod mink avl permanent. Kompenser mink avlerne og hjælp dem i gang med en alternativ form for landbrug eller anden virksomhed.

 
 

 

28. september: det midlertidge forbud og 'dvale ordning' forlænges muligvis

 Sundhedsstyrelsen mener stadigvæk, at minkfarme fortsat vil være sundheds farlige - også efter nytår. Mink avlere, som ønsker at genoptage deres gamle beskæftigelse og holde dyr igen, har ingen planer om at beskytte samfundet mod den åbenbare sundheds risiko. Der er heller ingen planer om, at forbedre dyrevelfærden. Folketinget forventes at ville tage stilling i den nærmeste fremtid. Kun SF og Enhedslisten har allerede erklæret sig imod minkavl i Danmark. Hvad tænker de andre dog på?

Struds gemmer hovedet i sandet; fotograf ukendt. 




Man har jo lov til at mene, at minkene kan lovliggøres, hvis dyrevelfærden og sundheds sikkerheden blev radikalt forbedret. Men mink avlerne vil modsætte sig, fordi det vil blive alt for dyrt, set i sammenhæng med konkurrence fra udlandet. Så det bliver aldrig til noget. Denne type landbrug vil aldrig kunne give minkene tilstækkeligt med rum i burene til, at de kan boltre sig tilstrækkeligt og sundt. Mink har brug for rigtig meget plads, hvis de skal leve et nogenlunde naturligt liv. Og avlen af mink er ikke spor nødvendig for samfundet. Der er kun problemer, og kun nogle få personer kan tjene penge på det. Så vågn op og tag stilling og forbyd mink avl.

Struds gemmer hovedet i sandet; fotograf ukendt. 




Mink bruges kun til pelstøj. De lever et kummerligt liv i deres små bure. De udgør en sundheds risiko for hele befolkningen  - og de andre dyr i Danmark. Mink er til fare for den økologiske balance, hvis de undslipper fangenskab og hærger i naturen, fordi de slår alle smådyr og fugle ihjel, som de får fat på. Mink avl er virkelig noget skidt. Vi er lige sluppet af med det, og staten skal betale en kæmpe erstatning til avlerne. Forbuddet blev indført af regeringen på en så kluntet måde, at der skete brud på Grundloven undervejs i processen.
  (Bemærk venligst, at det var ikke mink avlernes skyld. Tilogaard skrev dengang, at Mette Frederiksen burde gå af på grund af lovbruddene.)
  Så vågn op og tag stilling og forbyd mink avl.

Struds gemmer hovedet i sandet; fotograf ukendt. 


Det var et uskønt cirkus midt i corona krisen sidste år. Vi har ikke brug for gentagelser. Så forbyd minkavl permanent, tak. Der er ikke grund til tøven. Det er nu, at en nem mulighed byder sig til. Det handler om etik og miljø.
  Et flertal blandt Folketingets ordførere på området vil angiveligt forlænge det midlertidige forbud med et år. Hvorfor dog trække pinen ud?
  Gør i stedet forbuddet permanent og støt de tidligere mink avlere på alle måder, så de kan komme i gang med noget mere etisk holdbart og sundt. Folketinget kan stadig nå at gøre en forskel. Den nye lov er kun på vej. Så vågn op og tag stilling og forbyd mink avl.

 
Læs om mink avlernes tvivl her   (Altinget).

Læs om Sundhedsstyrelsens henvendelse til Folketinget her   (Altinget).
 

Læs også den forrige artikel   (fra november - december 2020).
 

Klik her for toppen af siden

1. oktober 2021.  

 

Eksil tibetanske parlamentarikere sidder fast

den konstitutionelle krise fortsætter - nu opfordres Dalai Lama til at rådgiveDalai Lama i Washington; fotograf ukendt.

 

 





Det eksil tibetanske online medie 'Phayul' meddeler, at de nyvalgte parlaments medlemmer er blevet enige om at henvende sig til  Dalai Lama  (se billedet) for rådgivning. De nyvalgte parlaments medlemmer skal aflægge ed overfor den midlertidige formand for parlamentet i følge forfatningen. Men 22 af de nyvalgte vil ikke aflægge ed overfor netop den midlertidige formand Dawa Tsering, som blev valgt af det foregående parlament til at varetage opgaven. Det vil sige, at også de 22 var med til at udpege netop ham som midlertidig formand ved den sidste parlaments samling i det afgåede parlament, før det nye parlament skulle træde sammen for første gang. De 22 er alle genvalgte.

 
 Det nye parlament har ikke været i stand til at samles endnu, fordi de 22 blokerer. De 22 vil ikke aflægge ed til den midlertidige formand, fordi han selv har aflagt ed overfor den eksil tibetanske højesteret. De 22 anerkender ikke disse højesterets dommere. (Hvorfor, hvordan og hvorledess kan du læse om i de foregående artikler om emnet. Link nedenfor.) Den eksil tibetanske valgkommision vil imidlertid ikke godkende de 22, før de har aflagt ed overfor den midlertidige formand. Fordi loven er ganske tydelig på det punkt. Det kan kun foregå på den måde. Men de 22 mener, at højesterets dommerne er blevet afsat ved det forrige parlaments beslutning fra tidligere i år. Denne beslutning var ganske vist ugyldig, men sagen er - i sagens natur - ikke prøvet ved en domstol. Så knuden på problemet er reel nok, kan man sige. Men de kunne jo blot bøje sig, kan man også sige. Og så godkende dommerne som den første beslutning af det nye parlament.

 
 Den eksil tibetanske forfatning gør det muligt at bede Dalai Lama om råd og vejledning i vanskelige spørgsmål, hvis og når eksil regeringen eller eksil parlamentet bliver enige om en sådan henvendelse. Opfordringen blev afleveret til Dalai Lama i brevform den 30. september. Det kan så være, at der kommer skred i tingene snart. Dette er ikke den optimale løsning, fordi Dalai Lama har  aflagt kongekronen i 2011. Han har bedt eksil politikerne om at drive politik, som om han ikke er her. Men det kan de altså ikke finde ud af.

 
 Denne konstitutionelle krise har nu varet i fire måneder. Uden en parlaments samling kan den nye regering (Kashag) ikke udpeges. Der skal også udarbejdes et budget af parlamentet for eksil tibetanernes organisation og institutioner. Så det haster faktisk med at finde en løsning, hvis disse mennesker ikke skal blive helt til grin. Uden respekt fra udenlandske sponsorer og støtter ser det sort ud for eksil tibetanernes organisation omkring eksil regeringen og parlamentet. Men de ligger jo, som de selv har redt.

 
Læs om det her   (Phayul).

Læs også artiklen i Tibetan Review her.

Læs også den forrige artikel.
 

Klik her for toppen af siden

10. oktober 2021.  

 

Om kunsten at misforstå følelserne

Ny artikel i Aeon Magazine forklarer de videnskabelige misforståelser
i nyere tid hvad angår både de primære og de lidenskabelige følelser

Vi har ikke alle det samme håb.

 











Artiklen demonstrerer, at universel emotionalitet, som for eksempel begær, afsky og forvirring - ikke giver anledning til et universelt krops sprog. Artiklen forklarer den nyere udvikling i den moderne videnskabelige tankegang omkring de lidenskabelige følelsers universalitet og relativitet - og følelsernes udfoldelse indenfor de særlige kulturelle traditioner rundt omkring på Jorden - og hvordan følelser opfattes i disse kulturer til forskel fra den sædvanlige opfattelse her i Vesten. Altså kort sagt, krops sprog bruges af alle, men sproget er ret forskelligt rundt om på kloden.

 
 Desuden diskuterer artiklen et andet interessant emne, nemlig at de lidenskabelige følelser manifesteres i den fjerde  skandha  som følge af fortolkning i den tredje. Men som bekendt, er fortolkningerne i den tredje skandha - sanskrit:  vidjñapti - ikke nødvendigvis retvisende, fordi de er afhængige af, hvor godt vi har opfattet og sanset de indtryk, sanskrit:  djñeyas, som også er opstået i den tredje skandha - før fortolkningen har fundet sted. I den tredje skandha kan der ligeså godt ske misfortolkning som retvisende fortolkning. Chancerne er cirka 50%. Og vi  fortolker  jo løs hele tiden, så det kan ændre sig hurtigt, med mindre vi sidder fast i en fordom. De lidenskabelige følelser, sanskrit:  kleshas, manifesterer sig dog med overbevisende kraft, så man bliver emotionelt grebet - også selvom det beror på en misfortolkning eller misforståelse, og selv efter man har forstået den rette sammenhæng. Det giver anledning til mange misforståelser af krops sproget - og folks opførsel i øvrigt. For eksempel ryster folk på hovedet i Indien, når de ønsker at sige 'ja' - hvor vi i Europa vil forstå hovedrysten som et 'nej.'

 
 Artiklen diskuterer også interessante fordomme imellem kulturer. I akademiske kredse i Vesten er man enige om, at man har ligesom faste følelser, så man kan sprøge: 'hvad føler du - ved dette eller hint?' Spørgsmålet vil forbløffe en japaner, fordi hvordan man 'føler' - afhænger af, hvad andre gør. Det er hverken statisk eller fastlåst. Det er en proces.

 
Læs om det her   (Aeon Magazine).

 

Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 Klik på ‘like’ (thumbs up billedet)  -  klik igen
 og igen  -  og igen  -  indtil du er afvænnet...
Læs mere her:
Humane Tech

Data Ethics er en dansk tænketank om etisk behandling af alle data

3. september 2021.  

 

Eksil tibetanernes leder Penpa Tsering advarer

Eksil parlamentet er stadig fastlåst i konflikt om eds aflæggelse overfor den midlertidge formand for parlamentet

 

Tibets national flag.

Tibets national flag

 De landflygtige tibetaneres leder Penpa Tsering har på den tibetanske demokrati dag sagt, at det er på høje tid at de genstridige parlamentarikere får løst op for krisen. Der er 22 nyvalgte medlemmer af eksil parlamentet, som ikke vil aflægge ed overfor den midlertidige formand for parlamentet om at overholde eksil tibetanernes 'grundlov.' Det skyldes, at disse 22 også var medlemmer i det afgåede parlament, hvor de deltog i en resolution, som afsatte eksil tibetanernes højesterets dommere.

 
 Denne resolution var vist ikke helt lovlig; men den eksil tibetanske højesterets tidligere afgørelse sidste år om, at sekretariats medlemmerne af parlamentet blev fradømt deres stemmeret i en kortere periode, var måske heller ikke helt legal. Eller også unødvendig. Højesteretten besluttede denne indskrænkning af visse parlament medlemmers stemmeret, fordi disse medlemmer ikke havde indkaldt parlamentet rettidigt efter lovens forskrift. Sekretariatets begrundelse for ikke at indkalde parlamentet var corona epidemien. Den indiske regering havde forbudt forsamlinger og rejser på tidspunktet sidste år, så sekretariatet mente ikke, at der var mulighed for at indkalde parlamentet. Højesteret mente åbenbart, at møderne kunne være afholdt virtuelt via internettet. Det afgåede parlaments beslutning om afskedigelse af dommerne var tydeligvis en slags hævnakt og 'tak for sidst' gengeældelse.

 
 Den eksil tibetanske grundlov indeholder ikke bestemmelser om indisk lov og myndigheders fortrinsret, hvilket ellers burde være indlysende. Men denne rodebutik af dårlige beslutninger blokerer nu for, at det nyvalgte parlament kan samles, vedtage budget og så videre.

 
 Da beslutningen om at afsætte højesterets dommerne ikke var lovlig, har dommerne efter en tænke pause på nogle måneder indtaget deres poster igen. Men der har i sagens natur ikke været nogen domstols prøvelse af parlamentets ulovlige beslutning. Derfor mener de 22, at den afgåede parlaments beslutning om afsættelse af dommerne står ved magt. Den midlertidige formand for eksil parlamentet har aflagt sin ed overfor dommerne. Proceduren foreskriver derpå, at alle de nyvalgte parlaments medlemmer aflægger deres ed overfor den midlertidige formand. Men de 22 vil ikke være med til det. Valgkommisionen vil ikke anerkende dem som ordentligt valgte, før de har aflagt ed. Og de øvrige parlaments medlemmer er for få til at kunne træffe beslutninger i parlamentet i de 22's fravær. Derfor er det hele gået i hårdknude.

Penpa Tsering; fotograf ukendt.

Penpa Tsering har også selv aflagt ed overfor højesterets dommerne. Så hvis de 22 har ret, må Penpa Tsering anses for ulovligt indsat. Når man nu har sådan en hårknude, må man se at få en løsning. Ellers ophører støtten til eksil tibetanernes organisationer, og alle de involverede bliver til grin.

 
Det er blevet foreslået, at Dalai Lama skulle fremsætte officielle henstillinger, som alle derpå kunne følge. Valgkommisionen har også truet med, at ville udnævne de 22's suppleanter til de nye parlaments medlemmer i stedet for de 22. Der er også blevet talt om nyvalg til de 22's pladser i parlamentet. Men endnu er der ikke sket nogen af disse ting.

 

Læs artiklen her     (Phayul).

Læs også den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

28. august, opdateret den 15. september 2021.  

 

Vadjrayogini hos Le Bost Kloster i Frankrig

ritualet forløber 14. - 20. september og du kan deltage eller sende ofringer

 

Le Bost Klosters Tempelrum. Ukendt fotograf.

 
Le Bost's store Tempel


 Le Bost Kloster (Kyndrøl Ling) i Auvergne, Frankrig -  Karmapa's  europæiske residens - gennemfører en  Vadjrayogini  Ganachakra  - et gentaget ritual over flere dage fra den 14. til den 20. september. Det er en såkaldt 'drubtjø' - hvor blandt andet 'amirita' til senere brug velsignes. Vadjrayogini  sadhana'en  gentages flere gange om dagen og de fleste  Lama'ermunke  og  nonner  i kloster komplekset vil deltage, ligesom mange af lægfolket. Du kan deltage under de franske corona restriktioner; og du kan også sende betalinger for ofringer til ritualet via links (nederst).

Vadjrayogini. Ukendt fotograf.

 
 Vadjrayogini  Yidam  (se billedet) ritualer er særligt vigtige i  Karma Kadjy traditionen, fordi de såkaldte 'hemmelige'  yoga'er  blev sat i forbindelse med denne Yidam af  Tilopa,
Kadjy  traditionernes grundlægger. Yoga'erne stammede fra forskellige  Tantra'er, så ved at underordne dem alle til Vadjrayogini, var det herefter kun nødvendigt at udføre en slags Yidam sadhana til alle yoga'erne.
 Vadjrayogini har sin egen Tantra,
selvom hun ofte opfattes som en del af   Chakrasamvara  Tantra'en. Det er hun naturligvis også, men hun er det såkaldte 'visdoms aspekt' af Chakrasamvara, som hedder: Demtjok på tibetansk. Vadjrayogini hedder Dordje Phagmo på tibetansk. 'Visdoms aspektet' betyder den virkelige Yidam, det vil sige selve  visionen, og ikke blot en forestillet form, som yogi'en fantaserer sig til.

 
 I Tantra skal yogi'en først fantasere en Yidam form, hvilket kaldes for det 'forestillede' aspekt, hvorefter 'visdoms' aspektet inviteres. Så udtrykket 'visdom,' som det bruges her, har ikke noget med rigtig visdom at gøre. Men udtrykket 'visdom' er gået hen og blevet til en oversætter tradition, selvom begrebet ikke er retvisende. Både sanskrit og det tibetanske ord betyder 'vished.' I denne sammenhæng vil det sige, at at sindets klarheds natur selvfølgeligt og spontant kan manifestere en vision af Yidam'men - helt uden kunstighed - når Tantra udøves på den rette måde. Det er blandt andet herved, at Tantra er en langt større udfordring, end de fleste er klar over eller forventer.

 
 I Chakrasamvara sadhana'en er 'visdoms aspektet,' som beskrevet for oven, naturligvis ikke kun Vadjrayogini. Både den forestillede form og visionen består af dem begge i frydefuld forening og dans. Så betydningen af Vadjrayogini som 'visdoms aspekt' ved Chakrasamvara er naturligvis, at hun udtrykker klarhedens vished, sanskrit:  pradjña. Chakrasamvara selv udtrykker  Buddha virksomheden, som her fortrinsvis er 'påvirkning' - nemlig at foreningen af stor eller ekstatisk glæde og klarhedens vished giver overskud til naturligt,  uforhindret  og gnidningsfrit at give slip på  tilknytning  og  identifikation  med alle slags  oplevelser.

 
 Så på en måde er Vadjrayogini en visionær manifestation af Buddhainden  Pradjñaparamita. Og selvom hun altså sættes i forbindelse med Chakrasamvara, er hun også sat i forbindelse med  Vairocana, blandt de  5 Buddha familier. Som sådan hedder hun Vairocani. Dette navn går igen i hendes almindelige  mantra. Vadjrayogini er således en meget sammensat størrelse, sandsynligvis på grund af hendes visionære oprindelse. I den almindelige sadhana er hun omgivet af sine fire søstre i de fire farver i kompassets retninger på  Mandala'en.


Læs om det her   (på fransk).

Klik her for toppen af siden

17. september 2021.  

 

To bortkomne Vadjrasanas fundet i Bodhgaya

Stedet for Buddha Sakyamuni's oplysning er blevet angivet med en flad sten siden Kejser Ashoka's tid - den såkaldte Vadjrasana eller Bodhimanda - i tidens løb blev der lavet hele tre udgaver - men to af dem forsvandt - de er nu fundet igen

 

Vadjrasana fra Kushan perioden i Saraswati Templet i Bodhgaya; fotograf ukendt.

 I tidens løb er der lavet tre forskellige udskårne sten formet som et sæde - kaldet dels  Vadjrasana  og Bodhimanda - til at angive stedet, hvor  Buddha Sakyamuni  sad ved sit  Nirvana  i  Bodhgaya. Den ældste sten er en regtangulær madras formet rød sandsten, som Kejser  Ashoka  fik fremstillet omkring år 300 FVT og fik den anbragt indenfor den oprindelige indhegning, som eksisterede, før  Mahabodhi Templet  blev bygget omkring 500 år senere. Denne sten befinder sig i dag ved siden af selve  Bodhitræet, lige udenfor Mahabodhi Templet, hvor den blev anbragt af den engelske oberst Cunningham, som udgravede både denne sten og de to andre i slutningen af 1800 tallet. De to andre sten er cirkulære. Det har ikke været kendt, hvad der blev af dem, efter Cunnigham fandt dem.

 
 Men nu er de begge blevet fundet. Den ene (se billedet for oven) befinder sig i det lokale Saraswati Tempel - et hindu tempel - som ligger lige udenfor indgangen til Mahabodhi Templet i en lille sidebygning ved adgangs vejen. Denne runde sten er helt intakt og blev blot ikke genkendt i over hundrede år. Oprindeligt var denne sten blevet anbragt i Kushan imperiets tid lidt efter år nul og frem. Det undrer måske, hvorfor der er et hindu tempel i parken omkring Mahabodhi Templet. Men før buddhisterne fik en slags råderet over området, tilhørte stedet et hindu kloster i nærheden. Det førte til mange forhandlinger for altså over hundrede år siden, og endte så med et kompromis, hvor to hindu templer fik lov til at være på området. Det er den indiske Union, som står som den egentlige ejer af det hele.

 
 Den tredje og sidste sten er også rund, men er slået i stykker. Den befinder sig i det åbne park område omkring Templet under et træ. Det vides ikke, hvem der installerede denne sten, men det menes, at den er fra omkring år 700. Hvad der videre skal ske med disse sten er endnu ikke besluttet. Ashoka's sten ligger godt, hvor den er under Bodhitræet bag et sandstens hegn. Den tredje sten befinder sig i parken, som administreres af Bodhgaya Management Commitee, som snarest vil beslutte sig om, hvad der videre skal ske med den. Men Kushan stenen i Saraswati Templet tilhører dette tempel, juridisk set. Men det gjorde den ikke, da Cunnigham fandt den, så måske vil staten kræve at få den udleveret. I så fald havner den sandsynligvis i det lokale museum.
 

Læs om det her   (Telegraph India).

Klik her for toppen af siden

17. september 2021.  

 

De svenske Thai buddhister slipper for skat

Det Thai buddhistiske tempel Wat Pah Sokajai i Sverige vinder over skattevæsnet

 

Logo for Sveriges Buddhistiska Gemenskap.

 
 
 Det Thai buddhistiske tempel Wat Pah Sokajai i Östersund i Sverige har vundet deres sag mod det svenske skattevæsen i en svensk domstol. Staten havde ment, at Templet skulle betale arbejdsgiver bidrag for de besøgende Thai munke i Templet, fordi  munkene  var i et slags ansætttelses forhold i Templet. Staten mente, at fri kost, logi og ofringer af mad var at sammenligne med egentlig løn for arbejde.

Logo for det svenske buddhistiske samfund.   

 
 Denne antagelse holdt ikke i Forvaltningsretten. Domstolen har fastslået, at munkene ikke var ansat; den fri kost, logi og madofring var skattefrie gaver; og munkene var ikke forpligtet til at levere noget som følge af at være gæster. Retten tog til efterretning, at munkene var 'hellige' i sig selv i følge den buddhistiske religion, så det at ofre til dem og tilbyde dem gæstebolig var en religiøs handling, som bar frugten i sig selv - uden at munkene behøvede gøre noget ud over at modtage gaverne. Munkenes sjælesørgning, rådgivning og undervisning af Templets medlemmer var en følge af deres løfter - og ikke en modydelse for gæstfriheden.

 
 Denne sag blev efterfølgende ikke anket af Skattevæsnet. Dommen kan få stor betydning i fremtiden for bedømmelse af alle lignende sager i hele Norden.

Læs om det her.

Læs selve dommen her   (PDF fil).

Læs også den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

18. september 2021.  

 

Mandala Lab

Where emotions can turn to wisdom

 

 

 Rubin Museum i New York åbner en ny sal med et interaktivt 'Mandala' rum. Museet skriver om projektet, at de har lavet et 'laboratorium' - hvor man med næsten alle sine sanser kan udforske sine dagligdags følelser som udtryk for 'intuitiv vished.' En lang række kunstnere har deltaget med deres arbejder. New York er langt væk, men du kan besøge 'Mandala lab' på internettet - dog uden duft af røgelse. Rubin Museum lokker med fri adgang den 1. oktober, hvor udstillingen åbner.

Læs om det her   (Rubin Museum).

Klik her for toppen af siden

22. september 2021.  

 

Den 14. Shamarpa's fødselsdag den 22. september mindes

Den 17. Karmapa Thaye Dordje offentliggør en hyldest til vores bortgangne Guru
 

Shamar Rinpotje, 2012; fotograf ukendt. 





 


På anledning af den forrige  14. Shamar Rinpotje's  (se billedet) fødselsdag den 22. september, har den 17. Karmapa Thaye Dordje offentliggjort en hyldest til ham på sit netsted.

 

Læs meddelelsen her   (Karmapa's netsted).

 

Klik her for toppen af siden

25. september 2021.  

 

Covid vaccinen beskytter også mod at smitte andre

det sker ved at de fleste vaccinerede ikke bærer på smitteCorona virus model i glas af Luke Jerram; fotograf ukendt.

 

 

 Craig Spencer er læge og direktør
for New York Presbyterian / Columbia University Medical Center i USA. Han skriver i 'The Atlantic' at de vaccinerede smitter langt mindre end de uvaccinerede.

 
 Den nuværende udbredte epidemi i USA skyldtes de uvaccinerede og uforsigtighed i de uvaccinerede kredse. Det har fået mange vaccinerede mennesker i USA til at genoptage diverse beskyttelses foranstaltninger som social afstand, masker og selv isolering. Det mener Craig Spencer er overdrevet. De kan sagtens omgås andre vaccinerede, hvilket Danmark faktisk burde være et eksempel på. På trods af, at Delta mutationen også er den dominerende afart af covid-19 virus i Danmark, er antallet af inficerede faldende og kan slet ikke sammenlignes med, hvad der foregår i USA, UK og mange andre steder. Og tak for det.

 
 Craig Spencer skrev i sin artikel, at: "for at kunne sprede corona virus, må man [i forvejen] have virus. Og det er langt mindre sandsynligt, at de vaccinerede er bærere af corona virus - punktum....Hvis man ikke er smittet, kan man [heller] ikke sprede corona virus."

 

Læs om det her   (The Atlantic).

 

Klik her for toppen af siden

29. september 2021.  

 

Facebookland

Virksomheden fremfor fædrelandet

Facebook Nation; ukendt fotograf.

 









Facebook opfører sig som et fjendtligt fremmed imperium, som prøver at tage magten fra demokratiet og indføre et diktatorisk monopol, mener magasinet 'The Atlantic' i et hidtil uhørt frontalt angreb på Facebooks virksomhed. Chefredaktøren for 'The Atlantic' Adrienne LaFrance har forfattet angrebet på Facebook. Artiklen er ikke blot en alvorlig advarsel mod manipulation og underminering af demokratiet, som Facebook har gang i - men det er den også. Ikke alene anklager hun Facebook for i praksis at være en fjende af demokratiet. Hun viser disse forhold i al deres åbenbare grumme virkelighed. Og hun viser, at det er Facebook's forretnings model, som bevirker undergravning af demokratiet, dannelse af et monopol og en forhindring for, at andre trænger sig ind på Facebook's 'marked.'

 
 Og bag Facebook befinder sig en vaske ægte autokrat, som alene bestemmer over firmaet. Facebook forbinder ikke folk med hinanden på gode måder, men udnytter dem ved at forbinde dem med udvalgte reklamer og ophidsende nyheder. Og med ekstreme synspunkter indeholdt på særlige konti hos Facebook, fordi Facebook algoritmerne til syvende og sidst vil føre folk derhen, i og med at emnet er ophidsende. Algoritmen tager ikke stilling til etikken. Den er designet til at fastholde folk - og få dem til at bruge deres tid - på ophidsende ting. I stedet for at anvise nyttige emner. Men algoritmen er kun nyttig for Facebook's indtjening. Adrienne LaFrance mener, at Facebook opfører sig som en fjendtlig fremmed magt. En fjendtlig fremmed magt burde ikke have lov til at udfolde sig frit indenfor landets grænser. Ingen ordentlig regering burde tillade noget sådant. Især ikke, når den fjendtlige magt er et diktatur.

Beware Foxy Facebook Empire!

 
 Hun skrev, at: "Facebook er ikke blot et netsted, en platform, en forlægger, et online socialt netværk, en cooperation eller en 'tjeneste.' [Facebook] er alle disse ting. Men Facebook er også i virkeligheden en fjentlig fremmed magt."

 
Beware Foxy Facebook Empire !         

 Hun synes, at vi bør have sociale netværk og at de er nyttige for samfundet, men ikke på den måde, som Facebook stiller til rådighed. Det skal anbefales herfra, at du læser artiklen. Facebook's forretnings model er ikke holdbar.

 

Læs artiklen her   (The Atlantic).

 
Læs også den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

5. oktober, opdateret den 6. oktober 2021.  

 

Ny princip aftale om fremtiden for landbrug i Danmark

- en lidt tynd kop te uden forpligtelser for bønderne -

John Deere's autonome elektriske robot traktor; ukendt fotograf.

 





John Deere's elektriske robot traktor

Naturligvis må der ske noget med landbruget
for at nedbringe udslip af kuldioxid, metan og kvælstof. Både for klima reguleringens skyld og til at forbedre miljøet i luft, vand og jord. Men det gøres jo ikke med aftaler i Folketinget om, at det skal ske frivilligt. Den nye 'aftale' angiver hvilke områder, hvor der bør ske noget. Desuden er partierne i Folketinget enige om, at der er problemer. Den slags princip erklæringer er selvfølgeligt nødvendige og i princippet gode. Men her i den elvte time er det jo slet ikke nok.

E Farmers mindre elektriske traktor; fotograf ukendt.

 
 Man taler meget om den metan, der siver fra køer og grise ved prut og bøvs. Men det meste metan udledes af olie industrien og fra nedlagte oliebrønde, hvor det dunster løs uden at nogen holder øje med det eller griber ind.
  Den universelle løsning for landbruget er naturligvis, at det hele gøres økologisk inden 2030. Det vil hjælpe gevaldigt på udledning af kvælstof. Det vil også hjælpe på indtjeningen og dyrevelfærden på gårdene. Og det vil være en ganske enkel politik at gennemføre, som ikke vil koste alverden. Og det er også nemt at lovgive om. Det vil også sige slut med burhøns og grise, som aldrig kommer udenfor. Åbne stalde og dyr på friland vil være kæmpe fremskridt for dyrevelfærden. Og et sådant tiltag vil betyde slut med at sprede pesticider på markerne. Alt i alt kæmpe fremskridt for ganske få penge. Og der er som sagt udsigt til større indtjening for landbruget ved økologisk drift.

E Farmers mindre elektriske traktor; fotograf ukendt.

 
Og så er der det helt oplagte, som ingen taler om. Der er mange og store bygninger i landbruget med store tagflader. Sæt solceller op på dem alle. Lav en husstands vindmølle på hver gård. Og elektrificer derpå alle traktorer. Det er meget påfaldende, hvor få elektrisk drevne traktorer, der er i landbruget. Og hvor få elektrisk drevne traktorer, som de traditionelle traktor fabrikker fremstiller. Det vil være nemt at forsyne en elektrisk traktor med strøm fra gården, hvad enten gården selv producerer elektriciteten eller ej. Hvorfor sker der næsten ingenting på dette område? Tænk en traktor, som ikke larmer og forurener. Jeg har kun hørt om elektriske traktorer i Californien, og de er få og små. Det kan selvfølgeligt gøres meget bedre. Det er åbenlyst, at der skal sættes ind her, fordi et eller andet blokerer for en sådan udvikling.

E Farmers mindre elektriske traktor; fotograf ukendt.

 
 Denne forhindring er muligvis i øjeblikket batterierne til traktoren. Der er jo et tilsvarende problem for store lastbiler. En brint drevet traktor er derfor muligvis et brugbart alternativ, hvad enten drivkraften er elektrisk fra brændselsceller eller der anvendes en forbrændingsmotor, som for eksempel Toyota udvikler i øjeblikket til biler.
  Det er sandsynligvis muligt at give støtte til en sådan økologisk og elektrisk omlægning af landbruget i Danmark uden at bryde EU love, fordi det sikrer klima og miljø. Og fordi det ikke vil være en permanent støtte ordning. Det vil være en støtte alene til omlægning.
  Når vi tager i betragtning, at klima krisen er ganske alvorlig og der er udsigt til store oversvømmelser i kystområderne. Og at havene forsures af kuldioxid forurening. Hvorfor diskuterer politikerne på Christiansborg så ikke obligatorisk omlægning til økologi og elektrificering af landbruget? Og hvorfor sparker landbruget ikke til sig selv? Økologi og elektrificering, tak. Så hurtigt som muligt. Og højere diger på Lolland og Falster.

 

Læs om aftalen her   (Altinget).

Læs om aftalens ringe forbedringer af vandmiljøet her   (Altinget).
(Aftalen sikrer ikke, at Danmark kommer i mål med EU's vandramme direktiv.)

Monarch's mindre elektriske traktor; fotograf ukendt. 
Læs her om Monarch's el traktor
(Interesting Ingeneering - se billedet).

 
Læs også en evaluering om elektriske traktorer i landbruget
   (Modern Farmer).
 

 
Læs her om John Deere's autonome robot traktor - en stor og stærk elektrisk traktor på 500kW
(Se billedet øverst i artiklen.  John Deere  er godt i gang med udviklingen;
men  firmaets traktorer er som  Apple computere  og  Tesla biler - alt sker på
firmaets  præmisser,  GPS  og  software  er på  ekskusiv licens;  ingen ret til
selv at reparere traktoren - og redskaberne - eller at redigere i softwaren.
Det duer selvfølgelig ikke. Så også her er lovgivning meget tiltrængt.)

Klik her for toppen af siden

9. oktober, opdateret den 10. oktober 2021.  

 

Så tal dog kinesisk, mand

Nu skal alle tale mandarin-kinesisk  i de tibetanske klostre  i alle de
besatte tibetanske lande - denne politik forventes anvendt mod alle minoriteter i det kommunistiske kinesiske imperium

 

Tibets flag i lænker. 

 
 Nu skal alle i de tibetanske klostre i de besatte tibetanske lande tale mandarin-kinesisk med hinanden. Og alle lærebøgerne i klostrene skal også oversættes til mandarin-kinesisk. Det betyder formodentlig, at man også ønsker at eliminere det tibetanske alfabet. Men i hvert fald ønsker man ikke, at tibetanerne i fremtiden skal kunne læse tibetansk. Eller tale dette enestående sprog.
  Det kommunistiske kinesiske imperiums ledere mener angiveligt, at mandarin-kinesisk er det 'almindelige' sprog i hele det kommunistiske kinesiske imperium, så det går ikke, at man taler et underligt uforståeligt sprog i yderområder af imperiet.

Advarsel mod imperium. 
En ting er, at denne politik er en krænkelse af menneskerettighederne i de tibetanske lande. En anden ting er, at denne politik er en krænkelse af den kinesiske Grundlov. En tredje ting er, at denne politik næppe kan lade sig gøre rent praktisk. Men man presser hårdt på fra imperiets ledelse. Tibetanerne skal kinesificeres og ligesådan med de andre minoriteter i imperiet. Det er alt sammen meget sørgeligt og en skamplet på Kina. Danmark og EU bør reagere med sanktioner mod denne umenneskelige politik. Send panda'erne hjem til Kina! Og anerkend Taiwan som det 'andet Kina.'

 
Læs om det her   (Tibetan Review).

Læs også den nye artikel   (Tibetan Review).
(Læs i artiklen om, hvorledes et fremmed sprog i Tibet nu skal kaldes for 'nationalt'  - det er angiveligt præsident Xi Jinpings mangel på tænkning, som er årsag til dette begrebs misbrug og overgeb på ret til at tale og læse sit eget sprog i sit eget land.  Det er ren imperialisme.)

 
Læs også den forrige artikel.

 

Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk